Home

Odla mossa på sten

En vacker trädgård av mossa och sten! I forumet på Odla.nu finns en oändlig massa kunskap och erfarenhet om trädgård och odling. Forumsignaturen Gunilla T har en annorlunda trädgård och en härlig inställning till trädgårdslivet. Här berättar hon för oss om sin spännande och trolska mossträdgård. I Gunillas trädgård har. Ska du ha större ytor med mossa, kan du pröva att odla den! Samla önskad sorts mossa och rensa den från skräp. Hacka fint. Bred ut grus eller lägg brädor på ett skuggigt, svalt ställe. Blöt tidningar och lägg ut dessa på gruset eller brädorna. Bred ut den hackade mossan på tidningarna i ett tätt, ca 1 cm tjockt lager Du kan odla mossa på stenar, stenväxtbehållare och stenskulpturer i din trädgård. Samla mossa från din trädgård eller köp den från ett trädgårdscenter. Töm 1 till 1 1/2 koppar mossa i en mixer och tillsätt 2 koppar yoghurt eller kärnmjölk. Blanda blandningen tills du får en tjock uppslamning Marie O. Odla svarar: Det finns flera sätt att ta bort mossa från stenplattor. Jag beskriver här några sätt som folk har använt: Blanda lite kaustikssoda + vatten och spruta på mossan. De lär göra så på kyrkogårdar. Jag har inte testat själv! De som testat säger att omgivande växter inte tagit skada av detta

Mossa på sten måndag 30 juni 2014. N u vill jag dela med mig av ett lyckat experiment. Jag behandlade brunnslocket med tjära förra hösten. Trädgårdsdesign, odling, blommor, hus och hem. 17 timmar sedan Puutarhan Lumo. 19 timmar sedan Luna Eks trädgårdsblogg. 20 timmar sedan Saaripalsta Trädgårdsmästare ser ofta mossa som en olägenhet att eliminera med olika ogräsmedel. Men mossa kan fungera som ett attraktivt tillskott till en trädgård. Mossa växer bra på olika ytor, inklusive sten. Du måste spendera lite tid och ansträngning för att etablera mossa, men det kräver lite underhåll efter den första perioden För att odla egen mossa bör man välja en sort som växer på liknade plats som den miljö du vill ha den i, men de låga täta gröna brukar vara lämpligast.de kan du säkert hitta hemma hos dig i gräsmattan eller kring plattor eller vid husgrunden

En vacker trädgård av mossa och sten! Odla

1. Hur får man bort grönmossa på stenar. På vår tomt finns det många stenar. Genom åren har de blivit alldeles gröna av mossa. Den är svårt att riva bort , har kämpat idag så fingrarna blöder,det går lätt att ta bort när det finns lite jord under men annars sitter den som berg. Önskade det fanns något medel att hälla över.
  2. us gräset) erbjuder
  3. Hur man odlar mossa inomhus. Att lära sig att odla mossa inomhus är en enkel uppgift; det kan faktiskt vara ett bra projekt för föräldrar och barn att göra tillsammans. Börja med en klar glasbehållare som har ett lock, till exempel ett terrarium eller en stor burk. Placera ungefär en tum (3 cm) småsten i behållarens botten och lägg.
  4. Växa mossa på sten - Så fungerar det. Mos behöver inte rota sig i en dyna. Således är stenar och väggar också berättigade att sätta på en sammetig grön mossmatta. Borsta den plana marken med nässlor och placera små mossplattor på den
  5. Jag planerar att odla för första gången på egen hand i år, men tomten jag har tillgång till består av sten och lerig jord. Platsen jag tänker mig är delvis sten, gräs och mossa. Tror du man skulle kunna köra samma princip utan att gräva det diket du gör
  6. 3. Så egen mossa . För att så mossa behövs sporer. Samla in mossbitar på hösten, när många mossor har mogna sporer. Torka mossan och stöt den till ett grovt pulver i en mortel. Sådd av mossa på tillväxt. FOTO: Henrik Bonnevier . Pulvret blandas sedan med sand innan det strös ut där mossan ska växa

Mossig yta Odla.n

Odla egen mossa Nu är det hög tid att börja med mossmålingen om den skall bli klar innan jul. Jag hade tänkt mig att måla en fågelholk, kruka, stol och en sten. På stenen skall jag skriva God Jul. Vad är då mossfärg. Precis som det låter, man målar med mossa. 1½ dl filmjölk eller yoghurt. En handfull mossa Mossa för skuggiga platser samlas in på en skuggig plats och om man vill ha mossa på en solig plats samlas mossan i naturen från en solig plats. Mossan tvättas och finfördelas till en fin massa. Mossmassan breds ut i ett 1 cm tjockt lager på fuktat tidningspapper. Mossodlingen placeras på skivor och odlas först på en skuggig plats *Text: Sylvia Svensson Foto: Bernt Svensson*. Det finns många andra ställen i trädgården där mossa borde vara välkommen med sin livliga grönska: i fuktiga, skuggiga hörn där inget annat vill växa, vid bäckar och i kanter till torvpartier, under stora träd som skuggar marken, som dekoration på stenar och i skrevorna på berg i dagen När vårsolen skymtar på himlen ringer en väckarklocka inom oss - det är dags för vårstädning och att piffa upp trädgården som ser lagom vintertrött ut efter månader med mörker och rusk. En del smuts kan vara enkelt att få bort, som exempelvis sand och grus, medan fläckar från lav, alger och mossa kan vara lite mer svårarbetat

Hur man odlar mossa på en sten - sv

Att odla mossa på en sten är lite utmanande. Du kan odla mossa genom att blanda den med kärnmjölk och måla den på den nya ytan. För att göra mossa blanda 2 koppar kärnmjölk med 1 - 1 1/2 koppar färsk eller torkad hackad mossa ; Blanda tills blandningen är krämig och spridbar. Om blandningen är för tjock, tillsätt vatten och om. Hur man odlar mossa med en uppslamning (för stenar och tegelstenar) Det är svårt att starta mossa som en transplantation på en stenig eller tegelyta. Så det är där en uppslamning kommer in. En uppslamning är en blandning av hackad mossa och ett livsmedelsmedium (som kärnmjölk) som hjälper den att sprida sig. Uppslamningen kan målas på det bergmedium du väljer Mossa är en otroligt elastisk och mångsidig växt. Det behöver inte gödselmedel eller mycket vatten för att växa och det är utmärkt för vattenfiltrering och erosionskontroll. Moss är ett utmärkt tillskott i vilken trädgård som helst, men den kan också odlas inomhus om du inte har utrymme att odla den utomhus Hur man odlar mossa? Bryophytes anses vara en av de äldsta växterna på jorden. Det finns mer än 20 000 tusen arter av dem. Ljusa och vackra gröna bitar kan dekorera alla interiörer, trädgårdar eller grönsaker. Är det möjligt att odla olika typer av mossa med egna händer hemma? Hur gör man det korrekt

Olika typer av mossor och lavar täcker små öar, stenar, trädstammar, jord med en tät flerfärgad gräsmatta som skapar en atmosfär av lugn och ro Traditionen med att använda mossa i landskapsdesign har spridit sig till Europa, och sedan till andra kontinenter, till alla regioner där klimatet är gynnsamt för tillväxten av dessa speciella växter Det var så mjukt och gott att leka på. Så min idé här hemma var att göra en liten formad mossmatta i trädgården, eller kanske tom en mossgång, istället för plattgång av sten. Hur kan jag göra min idé till verklighet? Vad krävs? Eller jag kan bara strö hämtad mossa på platsen och den hämtar sig där själv? Har ingen aning

Bo på landet: Sten med mossa

Hur få bort mossa från stengången? Odla

Projekt: Mossa + Yogurt. Om man blandar finhackad mossa med filmjölk och sedan penslar det på rötter så kommer det att växa fast riktigt bra! Så jag googlade lite och det visar sig att trädgårdsnördar ;) ofta använder detta för att få mossa att växa fast på stenar i trädgården. Tekniken används också med hypertyfa 365 saker du kan slöjda » Gör mossgraffiti. Mossa har förmågan att växa överallt där det finns en hyfsat skrovlig yta för den att fästa på. Blanda bara mossa och vatten med en mjölkprodukt så är du igång. På Idemakeriet hittade jag det här receptet: 1 handfull mossa. 5 dl kärnmjölk eller yoghurt. 5 dl vatten eller öl

Tänk att välja mossa från sten om du vill odla sten och mossa från trä om du vill odla trä. Svar: Nej, det stämmer inte. Det är många som blandar ihop mossor med vissa lavar, som växer väldigt långsamt. Till exempel växer skorplavar så långsamt att man kan datera när en glaciär drog sig tillbaka Mossa växer långsamt och kräver både omsorg och planering för att växa till men omöjligt, det är det inte. Börja i rätt tid Ulrica Nordström har försett boken med goda råd för dig som vill byta gräs mot mossa, som vill ludda till kanterna mot dammen med grönt eller kanske bara övertyga en sten att ta på mossmössa Ytan på dina krukor och stenar ger en ljusgrön blom som sprider sig över ytan. Odla mossa för marköverdrag med kärnmjölk. Tillsätt ungefär lika delar kärnmjölk och mossa i en mixer och blanda tills mossan har brutits upp och blandningen är ungefär konsistensen av en milkshake. Det låter som omvänd trädgårdslogik, men till. För att underlätta bevattningen så bör man lägga lav och mossa på stenarna så att hela ytan som skall odlas har en botten av fuktbevarande material. Lämpliga grönsaker Det är t ex plocksallat, dill och rädisor som passar för denna odling, men även morötter av extra tidig sort samt majrovor kan odlas där

Hur man odlar mossa inomhus. Att lära sig att odla mossa inomhus är en enkel uppgift; det kan faktiskt vara ett bra projekt för föräldrar och barn att göra tillsammans. Börja med en klar glasbehållare som har ett lock, till exempel ett terrarium eller en stor burk. Placera ungefär en tum (3 cm.) Småsten i botten av behållaren och. anspråkslösa mossor. Den växer på nästan alla typer av underlag och i alla miljöer utom kärr. Allra vanligast är den på sten i skogsmark. På trädstammar samt på torra och magra klippor blir skotten av cypressfläta trådsmala och får raka blad, medan den på kalkrik mark bildar tjocka, brunaktiga flätor

Mossa på sten - MinEden Trädgårdsblogg Puutarhablogi

Om du någonsin har sett träd täckta av mossa kanske du undrade om du kan odla mossa inomhus. Att odla mossa inomhus är enkelt med informationen i den här artikeln Odla mossa. -Lägg en handfull mossa av den sort du vill odla i en mixer. -Tillsätt 1 / 2 tsk. socker och en burk öl (den billigaste märke). -Mixa bara tillräckligt länge för att blanda ingredienserna och bryta ner mossan. -Sprid mossblandningen med en stekspade över marken eller stenar där du vill att mossan ska växa

Dags att låta mossa ta plats i planteringen | GPNatur « Carin funderar

Hur man odlar mossa på en sten - Intressant - 202

My rented garden: Hur man kan odla moss

Hur får man bort grönmossa på stenar Trädgård iFoku

Med åren täcker mossa, lavar och vedlevande svampar torvblock och stockar. 3. Odla bort gräset. I morgon kan din gräsmatta vara puts väck och ersatt med matnyttig odling. Vi lovar! Snabbaste metoden är att göra hötäckt potatisodling. Släng ut potatisar i gräset och lägg på ett rejält lager gammalt hö För rengöring av tegel, sten och trä. Tar bort mossa och alger Min sphagnum odlar sig själv på skogstomten Vet inte riktigt hur den skulle trivas i en vanlig trädgård dock, just här växer den antingen där det är väldigt blött eller på gamla hyggen. Precis som för orkidéer är det nog en fråga om att få fram rätt förhållanden för att kunna odla något, för mossa vet jag inte vad de är

Video: 9 fördelar med att odla mossa där gräset inte kommer att

Hur man odlar mossa inomhus - Tips för att skapa en

Bottna behållaren med små stenar och fyll därefter på med jord till en höjd som känns bra, en bit nedanför halva kan rekommenderas. Plantera ner önskade växter och vattna. Det är fint att lägga på lite mossa eller fina stenar på jorden mellan plantorna. Dekorera med grenar, kottar, prydnadsfigurer, kristaller eller vad du gillar Ytan på dina krukor och stenar ger en ljusgrön blom som sprider sig över ytan. Pulsa mixern på låg i flera sekunder tills du har en klumpig moss- och kärnmjölksuppslamning. Odla mossa för marköverdrag med kärnmjöl

Hur odlar du mossa på en planterare? Kom ihåg att sätta på locket och inte dricka det! Rengör ytan du planerar växa mossa på om det är smutsigt, måla på mossa blandningen och vänta på mossa till växa. Gör en klistra för att måla på krukor och stena Odla mossa mellan pavers. Förbered planteringsplatsen genom att dra ogräs mellan stenläggarna med en murslev. Fyll i de tomma utrymmena med jord. Ta försiktigt bort mossa som växer på marken med en murslev eller fyrkantig spade, ta så många delar av mossa som du tror att du måste fylla i mellan beläggningsmaskinerna Lavar växer vanligen på kala ytor, som sten och bark. Men ibland även tillsammans med mossor och örter. De lavar som växer på levande träd är epifyter: de lever utanpå andra växter utan.

Om du pratar om mossa du påminns om barken på de träd som är täckta med grön som indikerar norra eller julens nativityscene, sluta eftersom det inte är vad vi vill prata om. Moss är en växt med oändlig potential, som kan bli ett riktigt inredningstillbehör: för en blommig komposition, för en bonsai-komposition, för att dekorera en vägg, att göra en gräsmatta och för många. En av idéerna jag fick i skogen var att göra en adventsljusstake med lerkrukor och mossa. Jag hittade turligt nog fyra nästan likadana små lerkrukor hemma på glasverandan som jag ställde på en bricka. Krukorna fyllde jag med grus för att de ska stå stadigt och hålla ljuset på plats ordentligt. Toppade med mossa (Jag har en mossmatta.

Mythbusters har för ett tag sen (episod 31) provat myten om att mossa inte växer på rullande stenar. Så här står det på en sida jag hittade: They enlisted the help of Brent Mishler, Moss Professor, to find good moss. Mishler recommended equal parts buttermilk and moss, grinded in a coffee grinder, to spread over the rocks and the run Mossa är något av det vackraste som finns. Mossa i skogarna är sagoskog för mig. Och visst är det väl märkligt att mossa i gräsmattan försöker man få bort men att odla mossa är inte lätt. Och i år är det väl svårare än vanligt med torkan. Synd att ni inte lyckades i bergskrevan, det skulle blivit fantastiskt vackert

Satsa på marktäckare som trivs i skuggan! Vanliga orsaker till att mossa breder ut sig är att tomten är för skuggig. Antingen kan du glesa ut buskar och träd så att solljuset når ner eller så ersätter du gräsmattan med en flerårig marktäckare som trivs i skugga, som skuggröna eller sockblomma Att hålla mossa inomhus är mycket sorglöst eftersom det inte behöver mycket fukt eller solljus och absolut inget gödningsmedel. Dimma ytan ett par gånger i veckan för att hålla mossan fuktig. När du har missat det, byt ut toppen på behållaren och lämna lite utrymme för luft att byta ut Skriv medlems alias: Gå. Fråg Foto handla om Stenar som odlas med gröna alger på en sandstrand nära havet. Bild av alger, sten, sjösida - 22982323 Det är sällan smart att spraya på med järnsulfat (järnvitriol) och vatten för att sedan tänka sig att mossan då den har dött kommer att regna bort. Dessutom kan det färga plattorna. Börja med att planera hur du ska döda mossan och sedan få bort den, och jobba sedan steg för steg för effektiv borttagning av mossa från stenplattor

Ingen expert alls, men så här ser jag det: det finns två sätt att bli av med mossa. Mekanisk. Det betyder alltså antingen högtryckstvätt, eller att du borstar bort det. Stålborste från biltema, jula etc. borde funka. Tycker man att det är för jobbigt kan man ju prova roterande stålborste på en borrmaskin. Kemisk Sten och mossa. Publicerad 1 okt, 2014. av KB. i trädgården - mossa och sen i härlig kombination www.itradgarden.se. Om iTRÄDGÅRDEN. Detta är en hemsida för inspiration, idéer damm Dekorationer djur fröer GRÖNSAKER gräsmatta insekter inspiration jord klematis klätterväxter lökväxter mässor möbler odla ogräs perenner. Mossa uppkommer av olika anledningar och det kan krävas att du går till botten med dem för att få bukt med problemet, särskilt om du har problem med att mossan kommer tillbaka gång på gång. Mossa kan uppstå av flera anledningar: skugga, lågt ph-värde i jorden dvs sur jord, dåligt dränerad jord och oanvända gräsytor Odling och transplantation av mossväxter - Hur man förökar mossa. Category: Transplantera mossa- För att transplantera mossa, på en vägg med en krita. Tegel-, sten- och träväggar fungerar bäst. Måla uppslamningen kraftigt inom denna översikt. Dimma området dagligen med klart vatten från en sprayflaska

Dessutom kan du använda Tercol för storstädning av mer än bara sten och betong - det avlägsnar även alger, mossa, mögel, fett, sot och annan smuts på staket, fasader, tak, markiser, trädgårdsmöbler och andra målade ytor. Så här går du tillväga: Spraya, pensla eller rolla på Tercol över hela ytan och låt medlet verka I de flesta fall är närvaron av yoghurt i förökande mossserver som en ingrediens som hjälper till att fästa mossan vid strukturer. Liksom många föreslagna formler för att odla mossa på ytor, har kombinationen av yoghurt och mossa tillsammans inte visat sig drastiskt öka chanserna att etablera hälsosam mossa på strukturer som väggar, tegelstenar eller trädgårdstatyer Det finns flera effektiva sätt att avla mossor i ditt område. Det första, enklaste, är det naturliga sättet. Du väljer en lämplig plats, odlar inga grödor på den och med tiden börjar mossor växa på den. Du kan hjälpa dem lite och lägga torv i jorden för försurning, eftersom mossa älskar sura jordar. Den andra metoden är också. Stenar kan nyttjas kring trädgårdsstigar för att styra vandraren dit man vill eller som rasskydd och trampstenar i branter. Oberoende av användning ska de vara så oskadade som möjligt och gärna täckta av naturlig mossa. Att hämta sten i naturen är inte en del av allemansrätten utan ska göras med markägarens tillstånd Växande mossa (Bryophyta) är ett härligt sätt att lägga till lite extra i en trädgård.Moss trädgårdar, eller till och med bara mossväxter som används som accenter, kan hjälpa till att ge en känsla av lugn. Att odla mossa är inte alls svårt, men att göra det framgångsrikt kräver att du har lite kunskap om vad en mossaväxt är och vad som får mossa att växa

Att lära sig att odla mossa är ett roligt och enkelt projekt. använd en gammal pensel för att applicera mossan på vilken yta du vill växa mossa. Jag målade mina på en gammal hink, några stenar och en maträtt som jag brukade sätta suckulenter i Liten, effektiv räfsa för både mossa och sten kan dras på hjul från förarsätet vid transport. Arbetsbredd 100 cm. 20 st. 5 mm galvaniserade metalltänder (10 dubbla). Kraftig stomme och ram i svart pulverlackerad metall. Möjlighet finns att ansluta LEAVY gräs- och lövuppsamlare med kopplingsbeslag nr 12010-3 (köpes separat). Levereras omonterad Den gröna färgen är knappt märkbar i akvariet. En sten för att knyta Riccia, mossor mm och på så sätt skapa fina områden substrat, mellan rötter och stenar. Det är lätt att fästa fast med speciell lina för riccia eller mossor. Bra byggsten att bygga med både landskap och på höjden Inlägg om sten skrivna av att odla sin trädgård. Som jag skrivit tidigare består marken på vår tomt till stora delar av sten. Det är ganska irriterande när man gräver, men trevligt när man inser att man alltid har material till alla stenprojekt Kontrollera 'På rullande sten växer ingen mossa.' översättningar till engelska. Titta igenom exempel på På rullande sten växer ingen mossa. översättning i meningar, lyssna på uttal och lära dig grammatik

Så plantera mossa i trädgården ordentligt - Trädgård - 202

⬇ Ladda ner Sten med mossa stockfotografier hos den bästa bildbyrån rimliga priser miljontals premium högkvalitativa, royaltyfria stockfotografier, bilder och illustrationer Odla grodor Klassen önskade att få odla upp grodor, eller föda upp dem från ägg, - Inred med sand, sten, mossa och en växt Några elever cyklade iväg för att fånga in grodägg, men kom tillbaka utan ägg men med vatten Mossa i gräsmattan. Fråga: För att döda mossa i gräsmattan finns en vätska som innehåller järnsulfat och som blandas med vatten för att bespruta gräset med. Vid klippning kan då gräset utan att skada läggas på komposten? Ur miljösynpunkt är det kanske bättre att inte bekämpa mossan utan låta den vara kvar i gräsmattan Att använda mossa som gräsmatta ger underbar fjädrande marköverdrag som kan gås måttligt, ett alternativ för klippning och rik, djup färg och konsistens. Det kan vara ett bra val för dina gräsmattans behov. Lär dig hur man odlar en mossgräsmatta och se om det är det perfekta alternativet för dig

En ny odlingsbädd av skräp och kartong - Sara Bäckm

Använda mossa. Vi har stora mängder mossa i gräsmattan (snarare gräs i mossmattan) och vi behöver ta bort mycket av det. Jag vill förstås ändå använda materialet till något. Jag har förstått att det inte är lämpligt som täckmaterial i odlingarna men går det att använda till något annat Mossa är väldigt kul att jobba med tycker jag. Den är liksom samarbetsvillig på något sätt. Dessutom är den gratis och bor man i skogen och till och med äger egen skog är det inga problem. Då är det fritt fram att plocka, ja man ska ju så klart inte ta all mossa men den risken är inte särskilt stor eftersom det finns en massa mossa

Tre sätt att så mossa där du vill ha den Lan

Odla ormbunkar På samma sätt som mossa odlas (se ovan) kan man gro ormbunks sporer. Vi har provat att gro sporer av skogsbrä-ken (Dryopteris carthusiana) och efter cirka fem till sex veckor bildades syn-liga protallier (bild nedan). Protalliet är själva gametofyten (haploid). Efter en tid bildas han- och honorgan på protalliet Trolla Räfsa för mossa och sten 100cm. Artikelnummer: 12010. Åter i lager: 2021-10-09. Säkra ditt exemplar vid nästa inleverans! Skickas så fort den finns åter i lager direkt från leverantör. Liten, effektiv räfsa för både mossa och sten kan dras på hjul från förarsätet vid transport Mossa stänger ute ljus och luft som gräset behöver för att växa och må bra. Genom att bekämpa mossan ges ljus och vatten utrymme att nå gräset och gräset kan växa sig starkt och friskt. Bayer Gardens Stroller Plus+ Mossa är en effektiv mossbekämpning som utöver att bekämpa mossa även innehåller kvävegödsel som gödslar gräsmattan för extra näring och styrka

Bauti blubb: Odla egen moss

Odling av mossa växter som utomhuskonst. Förvandla mossa till en utomhuskonst genom att använda mossa och kärnmjölksuppslamning. Rita konturen av en form, kanske dina initialer eller ett favoritord, på en vägg med en bit krita. Tegel-, sten- och träväggar fungerar bäst. Måla uppslamningen kraftigt inom denna kontur För att bryta upp stenytan kan man ta bort stenar lite här och där och plantera i gluggarna. Man kan också använda granitblock för att skapa en upphöjd plantering - som ett tråg. Att ha en bredare stenläggning i nivå med gräsmattan ser inte bara prydligt ut Svensktillverkat rengöringsmedel för stenbeläggningar och tak. Effektivt mot alger, mossa och lavar samt avlägsnar fett, smuts och föroreningar. Medlet är biologiskt nedbrytbart, kan användas på alla takmaterial och ger inga missfärgningar. Koppla trädgårdsslangen direkt till munstycket på dunken så doseras rätt blandning automatisk. Volym: 2,5 liter Läs noga igenom.

Bli vän med mossan - Hasselforsgarden

Bayer Gardens Stroller Plus+ Mossa är en effektiv bekämpning mot mossa. Medlet innehåller även kvävegödsel som gödslar gräsmattan och ger den extra näring och styrka. Stroller Plus+ Mossa är småkornigt för att spridningen ska bli bättre och jämnare över gräsmattan. Förpackningen innehåller 14 kg vilket räcker till hela 400 m² Tänk på att dessa regler är till för att alla ska tycka att det är intressant och underhållande att besöka Viivilla.se - mycket nöje! 4. Tävlingar. 4.1. Allmänna tävlingsvillkor För att tävla krävs en giltig e-postadress för att kunna kontaktas vid eventuella tävlingsvinster, få erbjudanden och nyhetsutskick

Trend 2014 – inred och duka med mossa | ELLE DecorationKickan, en bild och dagboksblogg: Småland = sten, skogTittimadii: juni 2013

Foto handla om Gamla stenar med mer texturbakgrund. Bild av detalj, gammalt, stenigt - 22075040 Vi skall göra vårt bästa för att uppfylla dina önkemål Välkommen till ett av sveriges största sortiment av akvarieväxter online. 25/10 Dagens växt är: 2012 Vesicularia Dubiana Christmas en vacker mossa som passar utmärkt nu innan jul och är perfekt att fästa på sten eller rot Läs om bästa metoden för att få bort mossa i gräsmattan! Så här får du slut på den eviga gröna kampen. Genom att på olika sätt gynna gräset kommer mossan att långsikti.. Du hittar svar på vanliga frågor och kontaktar vår kundtjänst här, eller genom att klicka på chattsymbolen i nedre högra hörnet på sidan. Har du frågor om odling och växter? Tips, odlingsråd och inspiration om odling och trädgård hittar du i vår faktabank Gröna sidorna Mossor tar upp vatten och näring direkt till cellerna i bladen från regn, dagg och dimma. Ibland kan ludd på stammen och rotludd vara till hjälp för att med kapillärkraften suga upp vatten och behålla det nära mossan. Mossor behöver ljus för att växa och kan alltså inte växa där det är alltför mörkt även om många arter är. Del 1: Så här sätter du igång! Att odla i pallkrage är både enkelt och praktiskt. Det passar dig som har lite mindre tid att ägna din trädgård, men också dig som vill slippa gräva, snickra eller böja dig hela vägen ner till jorden. Förläng hållbarheten på pallkragen genom att olja in den med träolja innan användning, till.